Produkty zbożowe

Sery

Rodzaje miodów

Orzechy

Warzywa

Owoce

Dodatki do żywności

Wszystko o kiełkach

Nalewki

Zdrowie

Nowości z serwisu

Babka lancetowata – niepozorna roślina, a jednak wartościowaKiedy widziałam na łące babkę lancetowatą, nie myślałam, że może mieć takie wartościowe znaczenie dla naszego zdrowia. Spotykając ją na swojej drodze, postanowiłam dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Jak się okazuje, znana była już naszym babciom, a nawet wcześniej, gdyż wykorzystywano ją w różnych celach leczniczych i to również w starożytności. Jakich? Dowiesz się z tego artykułu.

Jemy go codziennie i to nawet o tym nie wiedząc, bo przecież nie każdy z nas sprawdza skład produktu na opakowaniu. Chodzi o glutaminian sodu - króla wśród wzmacniaczy smaku. Jednak okazuje się, że nie jest on taki zdrowy, jak nas o tym przekonują. Jego nadmierne spożycie może powodować różnorodne skutki uboczne, w tym otyłość. Dzięki niemu potrawy zyskują lepszy smak, ale czy warto go jeść, jeżeli odpowiada za różne działania uboczne?

Swego czasu bardzo poczytne, amerykańskie czasopismo „Life” (dziś już ukazujące się tylko w Internecie) określiło użycie chloru jako najważniejszy – obok filtracji wody – postęp zdrowia publicznego w ubiegłym stuleciu. Niezaprzeczalnie jego stosowanie poprawiło warunki życia miliardów ludzi na całym świecie. Choć możemy narzekać, że zmienia smak wody, wydziela nieprzyjemny zapach czy wywołuje podrażnienia skórne, pierwiastek ten pełni szereg bardzo ważnych funkcji – również na poziomie wewnętrznego oddziaływania na organizm ludzki.

Fluor – mocne zęby i zdrowe kościNajbardziej reaktywny ze wszystkich pierwiastków. Jego odkrycie i próby wyizolowania prowadziły do narażenia zdrowia i życia wielu naukowców. Kojarzony głównie ze zdrowiem zębów. Mało kto wie, że jego przedawkowanie może wywołać poważne konsekwencje zdrowotne. Jak bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw tego mikroelementu?

Potas – jeden z najważniejszych pierwiastków w organizmie ludzkimDla organizmu to jeden z najważniejszych minerałów. Bierze udział w tak wielu procesach, że zarówno jego nadmiar jak i niedobór może poważnie zachwiać naszym zdrowiem. Ze względu na to, że ciało ludzkie nie posiada umiejętności „magazynowania” potasu i mimo jego niedoboru nerki wydalają go z organizmu konieczne jest zadbanie o właściwą dietę i optymalną ilość tego składnika.

Sód niezbędny do życia jednak wyłącznie w umiarkowanej ilościCzarny charakter wśród pierwiastków. Lekarze radzą nam szukać produktów niskosodowych. Mamy niskosodowe wody, niskosodową sól, wędliny bez konserwantów itp. Przemysł spożywczy z trudem rezygnuje z sodu jako czynnika kluczowego dla smaku i procesów technologicznych jakim poddawana jest żywność. Sód bowiem występuje powszechnie w postaci chlorku sodowego, czyli soli spożywczej. Trudno zrezygnować z walorów smakowych, które dzięki niej znajdujemy w mięsach, serach, ciastach i żywności poddawanej fermentacji. Jak korzystać z dobrodziejstw sodu aby zamiast szkodzić, pozytywnie wpływał na nasz organizm?

Fosfor – prawidłowa struktura i moc kościFosfor to kolejny istotny dla naszego zdrowia pierwiastek. Zdrowe i mocne kości to nie tylko zasługa wapnia, nasz bohater również spełnia w tym procesie istotną funkcję. Gdzie szukać fosforu aby uniknąć jego niedoboru? Przeczytaj.

Na lekcjach chemii i biologii zdobywamy podstawową wiedzę na temat pierwiastków chemicznych i ich zastosowania w przyrodzie. Jednym z nich był fluor, który znajduje m.in. się w wodzie, herbatach i pokarmach pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego, czyli produktach codziennego użytku. Ale czy każdy z nas zdaje sobie sprawę jak poważne niebezpieczeństwo niesie ze sobą nadmiar fluoru w organizmie?

Wapń dla dobra kości, zębów ale nie tylkoOd dziecka rodzice powtarzają nam jak istotne jest picie mleka. Kiedyś mleko lubiane bądź nie, było niezbędnym składnikiem śniadań. Upragnione w postaci kakao i mniej w przypadku zup mlecznych a zwłaszcza legendarnego paskudztwa, którym to większość dzieci określała owsiankę. Dziś wiemy już, że wapń bo o bogactwo tego minerału tu chodzi, pozyskiwać możemy z większej puli produktów, często znacznie zasobniejszych w ten składnik, niż krowi napój. A hasło „pij mleko, będziesz wielki” straciło nieco na aktualności.

Magnez – pomoc w stresie i napięciuJesteśmy społeczeństwem ludzi spiętych. Ba… cały świat opanował stres i związane z nim dolegliwości. Wiele chorób cywilizacyjnych spowodowanych jest właśnie tym czynnikiem. Niestety nie do końca możemy wyeliminować wszelkie stresogenne sytuacje, czasami pozostajemy na nie bez wpływu. Jednak odpowiednią dietą i nastawieniem jesteśmy w stanie przygotować nasz organizm do skuteczniejszego radzenia sobie z problemami dnia codziennego. A dieta wspomagająca przezwyciężanie napięć powinna obfitować w magnez.

Pecorino - włoski ser z mleka owiec„Pecora” to po włosku owca. Stąd już wysnuć można prosty wniosek – pecorino to ser w mleka owczego. I faktycznie. Czy przypomina nasze oscypki? Czy też włoski proces produkcji jest tak daleki od naszego, że sery, mimo, że z jednego surowca, smakują zupełnie odmiennie? Przeczytajcie.

Melisa lekarska – naturalny środek kojący nerwy i łagodzący skutki stresuStres oraz jego konsekwencje fizyczne i psychiczne wywierane na zdrowie człowieka zbierają duże chorobowe żniwo. Począwszy od depresji, poprzez choroby serca i układu pokarmowego aż do nowotworów. Warto więc wspomagać się nie tylko regularnymi ćwiczeniami, zdrową dietą, odpoczynkiem i relaksem ale i doraźnie poprzez naturalne środki działające w konkretnej, trudnej dla nas sytuacji. Od dawna już wiadomo, że melisa lekarska pozytywnie oddziałuje na nasz układ nerwowy wyciszając emocje i niwelując skutki stresu. Korzystajmy więc z jej dobrodziejstw sięgając po aromatyczne napary z tego zioła.

Rokitnik zwyczajny – pomarańczowy cud natury„Starość nie radość, młodość nie wieczność” – pomyślałam z niejaką przykrością szukając kremu przeciwzmarszczkowego do twarzy. A ponieważ staram się być choć trochę bliżej natury i nieco dalej chemii (chemiczne składy kremów przyprawiają mnie o dreszcze, zwłaszcza kiedy wyobrażę sobie, że na twarzy leży mi połowa tablicy Mendelejewa) szukam kremów ciut mniej nią nafaszerowanych. I znalazłam - krem nosi nazwę „Lekki krem rokitnikowy” i powiem Wam, że jest dobry… A sam rokitnik to cud natury, zamknięty w małych pomarańczowych kuleczkach. Koniecznie przeczytajcie!

Pink Lady – jabłka kruche, soczyste i słodkiePink Lady to australijska odmiana jednych z najpopularniejszych na świecie jabłek. Jak wygląda? Jak smakuje? Gdzie rośnie? I czy kupimy ją w Polsce? Odpowiadam poniżej na wszystkie pytania.

Provolone – włoski ser o charakterystycznym kształcie gruszkiCoraz więcej osób kojarzy provolone - smaczny włoski ser z mleka krowiego. W Polsce widziany jest sporadycznie ale w większych miastach raczej nie ma problemu z jego kupnem. Pierwszy raz spróbowałam go na północy Włoch. Nie wiedziałam jaki to gatunek sera, z jakiego mleka został zrobiony itp., stwierdziłam natomiast, że wyrobu o takim kształcie nie wypada nie spróbować.

Witamina K – dla prawidłowego krzepnięcia krwiJesli z niewiadomej przyczyny zdarzają Ci się krwawienia z nosa, postaraj się wzbogacić swoją dietę z zielone warzywa liściaste. Nie żałuj sałaty i szpinaku z dodatkiem brokułu, ogórka, natki pietruszki czy bazylii. Warzywa te zawierają witaminę K a ta doskonale poradzi sobie z krwawiącym nosem.

Witamina E – witamina młodościWitamina E to ulubienica pań pozwalająca zachować ich delikatnej skórze jędrność i świeżość. Błędem płci pięknej jest sięganie po niezwykle drogie preparaty kosmetyczne. Bogactwo witaminy E obecne jest w powszechnie dostępnych produktach. Zapewnią one nie tylko odżywienie od „wewnątrz” ale użyte w formie maseczek, doskonale zadziałają i na zewnętrzną powłokę. Gdzie znaleźć jej najwięcej? Tego dowiesz się z artykułu.

Oto nasz Polski, chyba najbardziej znany ser pleśniowy. Stworzony w oparciu o grzyby, które są fundamentem produkcji słynnego francuskiego roqueforta. Swego czasu również polskie serowarnie wytwarzały ser o nazwie roquefort. Dziś jednak, Unia Europejski narzuciła na produkty spożywcze normy pochodzenia, dlatego też już nie polski roquefort a rokpol. I słusznie.

Festiwale sera w Europie

Festiwale sera w EuropieMy, Polacy lubimy sery ale nie mamy na ich punkcie bzika. Są natomiast narody, które wprost za nimi przepadają. Nigdy nie mają dość. Chcą więcej i więcej. O uwielbieniu dla tego rodzaju produktów może świadczyć chociażby tendencja do organizacji różnego typu imprez mających na celu przede wszystkim degustację wszelkiego typu wyrobów serowarskich.

Podział serów

Podział serówSer serowi nierówny. Mając do wyrobu tak wiele produktów, z wielu mniejszych serowarni i większych mleczarskich zakładów produkcyjnych, jak wyłowić ten najodpowiedniejszy dla nas? Nie każdy lubi sery owcze czy pleśniowe. Inny wprost przeciwnie, każdy dzień mógłby zacząć od Roqueforta. Trzeciemu zaś wcale on nie posłuży – bo jest zbyt ciężki. Poniżej znajdziecie kilka podstawowych podziałów, które, być może, uczynią serowe wybory łatwiejszymi.

Witamina D – na zdrowe kości i odpornośćZ mediów, gazet i Internetu stale dowiadujemy się jak bardzo szkodliwe dla naszej skóry jest promieniowanie słoneczne. Powoduje ono przebarwienia, poparzenia, starzenie się skóry i bardzo niebezpieczne nowotwory. To wszystko prawda, jednakże w tej słusznej ochronie zapominamy o tym, że jedna z bardzo ważnych dla naszego zdrowia witamin powstaje właśnie dzięki ekspozycji skóry na światło słoneczne. Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o witaminie D, przeczytaj poniższy artykuł.

Czy jedzenie sera może wyjść na zdrowie?W dietach osób szczególnie dbających o sylwetkę czy poddających się dietom redukcyjnym, sery (nie mówimy tutaj o lekkich twarożkach) nie są najpopularniejszym z produktów spożywczych wkomponowywanych w ich jadłospisy. Mimo, że pyszne, bezsprzecznym jest fakt, że zawierają bardzo dużo tłuszczu, który przy niewielkiej ilości ruchu nie omieszka osadzić się w najbardziej podatnych na przybranie okolicach naszego ciała. Dlaczego i czy w ogóle warto je jeść? Na te pytania odpowiedź znajdziecie poniżej.

Parmezan – makaronowy dodatek doskonałyNiekwestionowany król makaronowych dodatków. Parmezan załatwia sprawę smaku i nadaje makaronowi przyjemną lepkość. Koniecznie spróbujcie tego jak „robi” danie w prostej paście aglio olio czy doskonałym risotto, którego głównymi składnikami, oprócz ryżu, są parmezan i masło. Szybkie, proste, po prostu palce lizać.

Krótki traktat o kaszy jaglanejZapomniana, niedawno jednak zaczęła wracać do łask dzięki swoim drogocennym właściwościom. Uważana za produkt pochodzący od rośliny pastewnej, dzisiaj robi furorę w kuchni. Kasza jaglana to produkt, który ma duży wpływ na zdrowie i urodę.

Kolorowa, kochają ją owady. Użyźnia glebę i dostarcza nam cennych ziaren stosowanychpowszechnie w kuchni. Jeśli do tej pory używałeś jej w niektórych potrawach lecz niewiele o niej wiesz – ten artykuł jest dla Ciebie.

Nowości z serwisu

Babka lancetowata – niepozorna roślina, a jednak wartościowaKiedy widziałam na łące babkę lancetowatą, nie myślałam, że może mieć takie wartościowe znaczenie dla naszego zdrowia. Spotykając ją na swojej drodze, postanowiłam dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Jak się okazuje, znana była już naszym babciom, a nawet wcześniej, gdyż wykorzystywano ją w różnych celach leczniczych i to również w starożytności. Jakich? Dowiesz się z tego artykułu.

czytaj

Jemy go codziennie i to nawet o tym nie wiedząc, bo przecież nie każdy z nas sprawdza skład produktu na opakowaniu. Chodzi o glutaminian sodu - króla wśród wzmacniaczy smaku. Jednak okazuje się, że nie jest on taki zdrowy, jak nas o tym przekonują. Jego nadmierne spożycie może powodować różnorodne skutki uboczne, w tym otyłość. Dzięki niemu potrawy zyskują lepszy smak, ale czy warto go jeść, jeżeli odpowiada za różne działania uboczne?

czytaj

Swego czasu bardzo poczytne, amerykańskie czasopismo „Life” (dziś już ukazujące się tylko w Internecie) określiło użycie chloru jako najważniejszy – obok filtracji wody – postęp zdrowia publicznego w ubiegłym stuleciu. Niezaprzeczalnie jego stosowanie poprawiło warunki życia miliardów ludzi na całym świecie. Choć możemy narzekać, że zmienia smak wody, wydziela nieprzyjemny zapach czy wywołuje podrażnienia skórne, pierwiastek ten pełni szereg bardzo ważnych funkcji – również na poziomie wewnętrznego oddziaływania na organizm ludzki.

czytaj

Fluor – mocne zęby i zdrowe kościNajbardziej reaktywny ze wszystkich pierwiastków. Jego odkrycie i próby wyizolowania prowadziły do narażenia zdrowia i życia wielu naukowców. Kojarzony głównie ze zdrowiem zębów. Mało kto wie, że jego przedawkowanie może wywołać poważne konsekwencje zdrowotne. Jak bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw tego mikroelementu?

czytaj

Potas – jeden z najważniejszych pierwiastków w organizmie ludzkimDla organizmu to jeden z najważniejszych minerałów. Bierze udział w tak wielu procesach, że zarówno jego nadmiar jak i niedobór może poważnie zachwiać naszym zdrowiem. Ze względu na to, że ciało ludzkie nie posiada umiejętności „magazynowania” potasu i mimo jego niedoboru nerki wydalają go z organizmu konieczne jest zadbanie o właściwą dietę i optymalną ilość tego składnika.

czytaj

Sód niezbędny do życia jednak wyłącznie w umiarkowanej ilościCzarny charakter wśród pierwiastków. Lekarze radzą nam szukać produktów niskosodowych. Mamy niskosodowe wody, niskosodową sól, wędliny bez konserwantów itp. Przemysł spożywczy z trudem rezygnuje z sodu jako czynnika kluczowego dla smaku i procesów technologicznych jakim poddawana jest żywność. Sód bowiem występuje powszechnie w postaci chlorku sodowego, czyli soli spożywczej. Trudno zrezygnować z walorów smakowych, które dzięki niej znajdujemy w mięsach, serach, ciastach i żywności poddawanej fermentacji. Jak korzystać z dobrodziejstw sodu aby zamiast szkodzić, pozytywnie wpływał na nasz organizm?

czytaj

Fosfor – prawidłowa struktura i moc kościFosfor to kolejny istotny dla naszego zdrowia pierwiastek. Zdrowe i mocne kości to nie tylko zasługa wapnia, nasz bohater również spełnia w tym procesie istotną funkcję. Gdzie szukać fosforu aby uniknąć jego niedoboru? Przeczytaj.

czytaj

Na lekcjach chemii i biologii zdobywamy podstawową wiedzę na temat pierwiastków chemicznych i ich zastosowania w przyrodzie. Jednym z nich był fluor, który znajduje m.in. się w wodzie, herbatach i pokarmach pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego, czyli produktach codziennego użytku. Ale czy każdy z nas zdaje sobie sprawę jak poważne niebezpieczeństwo niesie ze sobą nadmiar fluoru w organizmie?

czytaj

Wapń dla dobra kości, zębów ale nie tylkoOd dziecka rodzice powtarzają nam jak istotne jest picie mleka. Kiedyś mleko lubiane bądź nie, było niezbędnym składnikiem śniadań. Upragnione w postaci kakao i mniej w przypadku zup mlecznych a zwłaszcza legendarnego paskudztwa, którym to większość dzieci określała owsiankę. Dziś wiemy już, że wapń bo o bogactwo tego minerału tu chodzi, pozyskiwać możemy z większej puli produktów, często znacznie zasobniejszych w ten składnik, niż krowi napój. A hasło „pij mleko, będziesz wielki” straciło nieco na aktualności.

czytaj

Magnez – pomoc w stresie i napięciuJesteśmy społeczeństwem ludzi spiętych. Ba… cały świat opanował stres i związane z nim dolegliwości. Wiele chorób cywilizacyjnych spowodowanych jest właśnie tym czynnikiem. Niestety nie do końca możemy wyeliminować wszelkie stresogenne sytuacje, czasami pozostajemy na nie bez wpływu. Jednak odpowiednią dietą i nastawieniem jesteśmy w stanie przygotować nasz organizm do skuteczniejszego radzenia sobie z problemami dnia codziennego. A dieta wspomagająca przezwyciężanie napięć powinna obfitować w magnez.

czytaj