Produkty zbożowe

Sery

Rodzaje miodów

Orzechy

Warzywa

Owoce

Dodatki do żywności

Wszystko o kiełkach

Nalewki

Zdrowie

Warzywa

Ogórek, dynia, topinambur. Fasola, bób i kukurydza. Marchew w zupie, plaster pomidora na kanapce - cóż byśmy bez nich zrobili, jak wyglądałoby nasze jedzenie bez kolorowych, odżywczych i smacznych warzyw? Lepiej o tym nawet nie myśleć a zamiast tego przeczytać o ich fantastycznych właściwościach i zastosowaniach w kuchni. Zapraszamy do działu "Warzywa".

 
Bataty, czyli słodkie ziemniaki idealne na obiad, ale też cenne ze względu na swoje właściwości odżywcze   Fasolka szparagowa – niezbędny i zdrowy składnik w każdej kuchni
Brzoza brodawkowata to popularne drzewo które ma szerokie zastosowanie w medycynie naturalnej i kuchni. Sprawdź, co można z niej zrobić i jakie ma działanie.   Fasolka szparagowa to nie tylko dobry składnik potraw, ale to także cenne źródło wielu składników odżywczych, przez co ma właściwości lecznicze.
     
     

Chilli – małe, ostre, a tyle potrafi…   Seler naciowy - łodyga idealna
Każdy z nas z pewnością pamięta danie, które wywołało nagłą,niekontrolowaną reakcję naszego organizmu w postaci nagłego przypływu gorąca. Powód - chilli.   Seler naciowy to nie tylko warzywo dla osób będących na diecie. Cudownie chrupiący, może być składnikiem nie tylko sałatek, przekąską do dipów, ale również składnikiem koktajli. Jeśli jeszcze nie znasz jego smaku, to koniecznie wypróbuj, jak smakują te zielone łodygi, bogate w składniki mineralne i witaminy. Świetnie nawadnia organizm i ma dwa razy więcej witaminy C niż cytrusy. Dlaczego warto polubićseler naciowy?

 

 
 
Fasolnik chiński - ciepłolubny kuzyn fasolki szparagowej   Piżmian jadalny – tropikalne warzywo na choroby żołądka
Warto wiedzieć, że lubiana przez wszystkich fasolka szparagowa ma niezwykłego brata. Jest nim smaczne warzywo, którego strąki osiągają nawet metr długości. Mowa oczywiście o fasolniku chińskim!   Poznajcie piżmiana jadalnego – egzotyczną roślinę, która przywędrowała do naszego kraju razem z kuchnią azjatycką. Kwiaty okry, bo tak inaczej jest nazywany, stanowią piękną ozdobę ogrodu a jej owoce idealnie nadają się do jedzenia. Wydzielany podczas gotowania okry śluz wpływa zbawiennie na układ pokarmowy, pomagając między innymi w leczeniu wrzodów żołądka. Warto zatem poznać tę roślinę.
     
     
 
Kilka słów o brukselce, czyli małej kapustce o zadziornym smaku   Patison – małe arcydzieło matki natury
Brukselka jest urokliwym warzywem, przypominającym małą kapustkę. I chociaż tak słodko wygląda, jej lekko gorzkawy smak sprawia, że nie sięgamy po nią tak często, jak powinniśmy. Trzeba tu podkreślić, że gorzkiego smaku możemy się pozbyć podczas przygotowywania, a potem pozostaje nam już tylko delektowanie się brukselką i .... zachęcenie najmłodszych do pojadania małej kapustki!   Patison jest warzywem niezwykłym pod każdym względem. Nie dość, że natura obdarzyła go niesamowitym, oryginalnym kształtem i pięknymi kolorami, to podarowała mu również wspaniały smak. Poza tym warzywo to zawiera zestaw składników, które mają moc uzdrawiania i wyciągania nas z poważnych chorób.
     
     
 
Szparagi - idealne na romantyczną kolację   Czarna rzepa – remedium na wszelkie dolegliwości
Kilka lat temu rzadko w którym sklepie mogliśmy podziwiać te kojarzone z wykwintnością warzywo. Dziś często spotkać możemy przynajmniej dwie jego odmiany: zieloną i delikatniejszą - białą. Powszechnie traktowany jako afrodyzjak ma inne potwierdzone naukowo zdrowotne zalety. W sezonie na szparagi warto korzystać z ich dobrodziejstw.   Już starożytni wiedzieli, że czarna rzepa jest warzywem zawierającym składniki, które wspaniale wzmacniają i regenerują organizm. Obecnie również korzystamy z tej wiedzy, czego najlepszym dowodem jest fakt, że wyciąg z rzepy niezwykle często pojawia się w składzie różnych kosmetyków. Czy zatem nie powinniśmy częściej wykorzystywać tego warzywa w kuchni? W końcu znane wszystkim powiedzenie - Być zdrowym jak rzepa – nie powstało w naszym języku bez powodu!
     

 
 
Seler – ulubieniec gwiazd Hollywood   Pietruszka – niepozorne warzywo o wielu walorach
Przez dziesięciolecia w Polsce do czynienia mieliśmy jedynie z selerem korzeniowym. Nadawał wywarom smaku i aromatu… właściwie jedynie do tego sprowadzała się jego rola. Dziś on i jego delikatniejszy kuzyn seler naciowy są bardziej doceniani w naszej diecie, z pewnością z korzyścią dla zdrowia.   Pietruszka stosowana jest u nas właściwie do wszystkiego (korzeń zwłaszcza), jednak jej obecność przeważnie nie jest dostrzegana. Na natkę i jej smak bardziej zwracamy uwagę, gdyż znacząco ożywia rozmaite potrawy. Jakie właściwości kryje w sobie to warzywo? Czy nadaje się do przygotowania samodzielnych dań? Poznajcie sekrety pietruszki.
     
     
 
Kalafior – to nic innego jak kapusta z wyższym wykształceniem – M. Twain   Rzodkiew i rzodkiewka – niepopularna matka i znana córka
Kalafior jest przykładem „bladego” warzywa o wielu cennych składnikach i właściwościach – jak to możliwe? Przeczytaj!   Jedna z ulubionych przez Polaków nowalijek. Od niedawna dostępna w coraz ciekawszych, kolorowych odmianach. Najlepsza na surowo w sałatkach, twarożku i na kanapce. Dlaczego warto ją jeść i czy rzodkiew i rzodkiewka to to samo warzywo? Odkryj jej nieznane strony.
     
     
 
Fenkuł – warzywo nie tylko dla maluchów   Bakman, gruszka miłości, jajko krzewiaste – my znamy go jako bakłażana
Fenkuł – brzmi egzotycznie. Ale to tylko nazewnictwo – bo koper włoski, brzmi już całkiem swojsko. Przez dziesiątki lat w Polsce kojarzył się jedynie z herbatkami na kolki dla maluchów. Dzięki naszemu coraz większemu zamiłowaniu do kuchni zagranicznej, możemy odkryć jego zalety również w daniach dla dorosłych.   Prezentuje się naprawdę atrakcyjnie, niestety aby móc go zjeść należy poddać go obróbce, nie tylko termicznej, bo bakłażan w przygotowaniu do spożycia jest dość wymagający. Choć większość naszych rodaków jeszcze nie odkryła licznych walorów tego warzywa, mieszkańcy krajów śródziemnomorskich - zwłaszcza Grecy i Włosi, są specjalistami w jego przyrządzaniu. Chcąc rozsmakować się w nim, najlepiej skorzystać z pomysłów mieszkańców dawnej Hellady i gościnnej Italii.
     
     
 
Wężymord, zimowe szparagi, skorzonera albo po prostu czarny korzeń   Pasternak – bliźniaczy brat pietruszki
Nazwa tego warzywa przeważnie budzi uśmiech na twarzy, jej elegantsza forma to skorzonera. Przed wiekami powszechnie stosowane, znikły z polskich stołów na bardzo długi czas. Dziś całe szczęście sięgamy po te i inne zapomniane warzywa. Warte spróbowania, nie bez kozery nazwane „zimowymi szparagami”.   „Toż to pietruszka” – mógłby rzec ktoś, kto nigdy wcześniej nie spotkał się z tym warzywem. Faktycznie pasternaku od pietruszki niedoświadczony amator kulinarny nie odróżni. A i sklepom również podobno nie można w tej kwestii tak do końca ufać. Jednak, kiedy już natrafimy na pasternak koniecznie przygotujmy coś na jego bazie, bo jest rośliną zdrową, tyle, że niesłusznie zapomnianą.
     
     
 
Szpinak – warzywo budzące postrach wśród najmłodszych   Por – warzywo z niewykorzystanym potencjałem
Szpinak niestety nie budzi dobrych skojarzeń. Niegdyś podawany do obiadu jako okropna rozgotowana, zgniłozielona breja, dziś już na szczęście delikatny i kruchy – spożywany na surowo. Choć okrzyknięty warzywem o niebywałej zawartości żelaza zupełnie przez pomyłkę, posiada wiele zalet, które czynią go pożywnym i zdrowym składnikiem codziennej diety.   Nam kojarzy się ze smętnie pływającym w bulionie warzywem oraz obowiązkową surówką z pora i jabłka. A szkoda bo to niesamowicie smaczne i cenne warzywo. Chcąc faktycznie go poznać, warto sięgnąć po przepisy kuchni francuskiej - tam warzywo to traktowane jest z szacunkiem godnym jego właściwościom.
     
     
 
Topinambur – warzywo w stylu retro   Chrzan – wcale nie do chrzanu!
Polacy porzucili topinambur na wiele lat, zwracając się w stronę bardziej wykwintnych warzyw. Te niezbyt ciekawe bulwy mają jednak interesujące właściwości. Po pierwsze stanowią bezpieczny składnik diety cukrzyków, po drugie zaś doskonałą pożywkę dla dobrych bakterii zasiedlających nasze jelita. Warto więc zafundowac im wielki “come back”.   Kto jest wielbiecielem chrzanu ma szczęście, roślina ta nie tylko bogata jest w witaminy i składniki mineralne. Posiada również cenny olejek eteryczny, który pomoże przy leczeniu schorzeń górnych dróg oddechowych. Z chrzanową papką katar i zapchany nos nie są nam straszne.

 
     
 
Groch – trzon współczesnej genetyki
Ogórek – niskokaloryczny sprzymierzeniec diet
Możemy spożywać go w dwóch formach. Pierwsza z nich, bardziej delikatna i wdzięczna, to groszek zielony – smaczny w zupach kremach, makaronach czy sałatkach. Druga to groch suszony – często spotykany w kuchni naszych mam i babć. Zarówno jeden i drugi bogaty w składniki odżywcze, dlatego też nie powinno go zabraknąć na naszych stołach.   Warzywo idealne dla tych wszystkich, którzy walczą z niechcianymi kilogramami. Posiada również zdolność odkwaszania i redukowania obrzęków. Świetnie sprawdza się zarówno w formie świeżej w sałatkach jak i nieskomplikowanych przetworach. Dodatkowo stosowany jako naturalna maseczka upiększająca.

   
     
 
Kukurydza – wszechobecne… zboże   Fasola – mięso wegetarian
Składa się głównie z węglowodanów, dlatego nie jest aż tak pożądana w naszej diecie jak inne warzywa. Z ziaren kukurydzy powstają płatki kukurydziane i syrop glukozowo - fruktozowy, których powinniśmy unikać jak ognia. Ale jak tu nie zjeść popcornu w kinowej sali?   Zwana „mięsem wegetarian” – jest jednym z najbogatszych w białko warzyw. Kojarzona z tradycyjną, ciężką kuchnią polską, jednak umiejętnie przygotowana do spożycia pozwoli uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji swego działania. Korzystając z nowych, ciekawych przepisów będziecie zaskoczeni bogactwem smaku tego warzywa.

 
     
 
Jak młody...bób   Jarmuż – „nowe” warzywo na polskim stole
Niepozorny a posiada bardzo ciekawą historię. Dzięki zawartości dużej ilości błonnika wspomaga odchudzanie. Powinno zjadać się go na surowo ale tylko te najmłodsze ziarna. Gotowany może zabarwić garnki, dlatego zaraz po ugotowaniu należy je zmyć.   Jarmuż to roślina pastewna, czyli przeznaczona dla zwierząt ale szczególnie bogata w substancje odżywcze, dzięki którym powróciła na nasze stoły. Pamiętajcie jednak, że jarmuż należy kupować jedynie ten ekologiczny, gdyż jest, niestety, gąbką na pestycydy.
     

 
 
Cukinia czy kabaczek?   Brokuły – warzywo z czołówki wyścigu po zdrowie
Jako dziecko w ogóle nie znałam smaku cukinii, dopiero teraz ją doceniam i odkrywam coraz to nowsze sposoby na wykorzystanie jej w kuchni. Wyglądem przypomina ogórka, również jak on posiada dużą zawartość wody, co sprawia, że jest warzywem niskokalorycznym.   Przez niektórych nazywane zieloną wersją kalafiora. Jedno z warzyw uznawanych za antyrakowe. Jest bogatym źródeł witaminy C, A, K i kwasu foliowego. Warto jeść brokuły na surowo, gdyż zachowują wtedy 20-krotnie więcej sulforafanu niż w wersji po ugotowaniu.

 
     
 
Burak – zdrowotny fenomen   Marchewka – warzywo upiększające
Zapomniany i niedoceniany na polskich stołach. A szkoda! Zawiera witaminy, mikro i makroelementy, betalainy i bioflawonoidy. Jest stosowany do walki z nowotworami, wzmacnia układ krwionośny, odkwasza organizm etc. a poza tym jest po prostu smaczny.   Jedno z moich ulubionych warzyw. Uwielbiam tę z groszkiem, duszoną na maśle ale chyba jeszcze bardziej - baby carrots w miodowej glazurze. Marchew zawiera olbrzymie ilości witaminy A a jej pomarańczowa odmiana równie duże ilości karotenoidów - przeciwutleniaczy.

 
     
 
Ziemniak – stały bywalec polskich stołów   Pomidor - bez niego nie byłoby zupy pomidorowej, sosu do pizzy i ketchupu!
Frytki, talarki, świderki, czipsy. Do schabowego i zapiekanki. Gotowane w wodzie, na parze, pieczone w ognisku. W mundurkach lub jako puree. Ziemniak nie jedno ma imię. Warto odkryć wszystkie jego oblicza, gdyż jest warzywem bardzo tanim i bardzo zdrowym!   Choć właściwie jest owocem, pełni zaszczytną rolę jednego z najczęściej spożywanych dodatków do kanapek, sałatek, makaronu, zup, pizzy czy całej gamy przeróżnych sosów. Co ciekawsze, pomidor przetworzony jest o wiele zdrowszy od tego świeżo zerwanego z krzaka.
     
     
 
Kapusta – bomba z witaminą C   Dynia – rdzenna amerykanka
"Co, kapusta?! Głowa pusta?!" Wbrew temu, co napisał Brzechwa kapusta jest niezwykle cenną główką. Gdy przychodzi jesień a po niej zima i na straganie brak świeżych warzyw na ratunek przychodzi kapusta kiszona. No i nie ma nic lepszego niż smażona ryba, frytki i surówka z białej kapusty!   Pozbawiona wnętrza straszy dzieci w Halloween. I chyba nie ma warzywa, które osiągałoby tak olbrzymie rozmiary jak dynia! Nie jest też pozbawiona walorów zarówno smakowych (pyszna zupa krem z imbirem) jak i zdrowotnych (bogactwo witamin i minerałów).
     
     
 
Cebula – warzywny wyciskacz łez   Czosnek – panaceum na wiele dolegliwości – prawda czy tylko mądrość ludowa?
Przeróżne jej odmiany stanowią charakterystyczny dodatek do wielu dań. Ale również sama w sobie jest smaczna a do tego mega zdrowa. Kiedy byłam mała, moim ulubionym niedzielnym śniadaniem była smażona na maśle cebula z kawałkami kiełbasy - prosto a jak zdrowo!   Któż z nas nie leczył nim przeziębienia czy bólu gardła? Ci, którzy go nie jedzą "bo śmierdzi" pozbawiają się naturalnego antybiotyku. Ale czosnek posiada jeszcze wiele innych cennych właściwości zdrowotnych, jak chociażby obniżanie poziomu złego cholesterolu we krwi.
     
     
 
Papryka – słodka, pikantna albo naprawdę ostra – którą lubisz najbardziej?   Karczoch – wątroba będzie Ci wdzięczna
Nazywana jest przez wielu "najgorętszym z warzyw". I słusznie. Papryczka chilli rozgrzeje od środka największego zmarźlucha. Natomiast jej łagodniejsze odmiany dodadzą charakteru i wyrazistości każdej potrawie. Pyszna i zdrowa i w tylu odmianach!   Nietypowe warzywo w kształcie szyszki. Do niedawna kojarzyło się głównie z finezyjnymi daniami serwowanymi w dobrych restauracjach. Dziś coraz częściej dostępny w sklepach, może być w powodzeniem stosowany w domowych eksperymentach kulinarnych. Jednak aby posmakować niewątpliwej przyjemności jego jedzenia, najpierw należy nauczyć się go przygotowywać. Jak? Przeczytaj.