Produkty zbożowe

Sery

Rodzaje miodów

Orzechy

Warzywa

Owoce

Dodatki do żywności

Wszystko o kiełkach

Nalewki

Zdrowie

PIERWIASTKI, WITAMINY I MINERAŁY

Witaminy, pierwiastki i minerały są niezbędne do tego, aby nasz organizm prawidłowo działał, aby wszelkie procesy zachodzące w jego wnętrzu przebiegały bez problemów. Przeczytaj, który z nich za co odpowiada i jak ważne jest dostarczanie ich w codziennej diecie. Dowiesz się tutaj również o tym, jak rozpoznać u siebie ich niedobór lub nadmiar.

 
Miedź - pomocnik w tworzeniu czerwonych krwinek   Cynk - dzięki niemu infekcja Ci nie groźna
Na każdy kilogram masy ciała ludzkiego przypada 2 mg miedzi. Mimo, że pierwiastek ten zaliczany jest to związków śladowych, organizm ludzki nie jest w stanie bez jego udziału funkcjonować prawidłowo. Dlaczego miedź jest dla nas taka ważna? Przeczytajcie artykuł jej poświęcony.   Choć nasz organizm zawiera go naprawdę niewiele. Cynk pełni zaskakująco wiele ważnych funkcji. Do dbania o jego odpowiednią ilość powinno zachęcić nas zwłaszcza zmniejszone ryzyko infekcji. Przecież nikt nie lubi chorować, prawda?
     
     
 
Jod niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy   Siarka – zapomniany minerał
Praca niewielkiego gruczołu tarczycy regulowana jest przez jod. Dbanie o właściwy poziom tego pierwiastka pomoże uniknąć wielu problemów zdrowotnych.   99 % masy naszego organizmu stanowi sześć pierwiastków. Są nimi: tlen, węgiel, wodór, wapń, fosfor i azot. Siarka, to zaledwie część z pozostałego jednego procenta, który dzieli z potasem, sodem, chlorem i magnezem. Choć jest jej niewiele, tak niewielki wkład jest dla organizmu człowieka niezwykle ważny. Dlaczego? Tego dowiesz się z naszego tekstu.
     
     

Chlor - pierwiastek regulujący bilans wodny organizmu   Fluor – mocne zęby i zdrowe kości
Chloru w naszym życiu potrzebujemy bardziej niż przypuszczamy. Nie chodzi tutaj tylko o dostarczanie go z pożywieniem ale równie ważne użycie powszechne.   Fluor jest gwarantem pięknego uśmiechu i mocnego szkieletu. Jednak stosując go należy wykazać się szczególną ostrożnością. Dlaczego? Sprawdź.

 
     
 
Potas – jeden z najważniejszych pierwiastków w organizmie ludzkim   Sód niezbędny do życia jednak wyłącznie w umiarkowanej ilości
Potas to jeden z najważniejszych minerałów. Zachwianie jego równowagi może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych   Chętnie korzystasz ze smacznej żywności przetworzonej? Niewykluczone więc, że w Twojej diecie jest za dużo sodu. Efektem tego może być nadciśnienie.
     
     
 
Fosfor – prawidłowa struktura i moc kości.   Fluor - co warto o nim wiedzieć?
Fosfor to jeden z ważnych pierwiastków dla naszego zdrowia, szczęśliwie łatwo zadbać o jego prawidłową wartość w organizmie   Fluor wpływa na budowę i przemianę szkliwa, dlatego lekarze stomatolodzy używają go jako związek zapobiegający powstawania próchnicy, robiąc fluoryzację.

 

 
 
Wapń dla dobra kości, zębów ale nie tylko   Magnez – pomoc w stresie i napięciu
„Pij mleko będziesz wielki”… Czy tylko dzięki mleku i wapniowi w nim zawartemu? Zobaczcie skąd jeszcze można czerpać ten minerał garściami.   Gdy codziennym, trudnym sytuacjom towarzyszy niepokój a błahe sprawy urastają do rangi poważnych problemów, może warto sięgnąć po magnez.
     
     
 
Witamina K – dla prawidłowego krzepnięcia krwi   Witamina E – witamina młodości
Jeżeli lubisz zielone warzywa liściaste, nie musisz martwić się o niedobór witaminy K. Sałata, kapusta, dymka, brokuł, brukselka czy bazylia gwarantują porządną jej dawkę.   Ulubiona witamina wszystkich kobiet, chcących zachować młodość i urodę. Nie bez kozery zwana właśnie „witaminą młodości” . Jednak nie jest to jej jedyne działanie. Witamina ta posiada również inną nazwę – „witamina płodności”, gdyż stoi na straży podtrzymania efektywności naszych procesów rozrodczych. To jedynie dwie z jej zalet. Chcecie wiedzieć więcej? Zapraszamy.
     
 
Witamina D – na zdrowe kości i odporność   Witamina C – ważny antyoksydant
Chroniąc naszą skórę nie zapominajmy o tym, że przez godzinę dziennie powinniśmy wystawiać ją na działanie słońca – w ten sposób wytworzymy witaminę D.   Witamina C pełni w naszym organizmie ważną funkcję – staje w szranki z bardzo niebezpiecznymi wolnymi rodnikami. Pamiętajmy o niej w naszej diecie.

 

 
 
Witamina B9 – dla zdrowej ciąży   Witamina B7 – piękne włosy, paznokcie i skóra
Popularniejsza jest pod nazwą kwasu foliowego. To jedna z najważniejszych witamin dla kobiet starających się o potomstwo. Jej regularne zażywania zwłaszcza w okresie przygotowań do zapłodnienia oraz pierwszych 3 miesięcy ciąży potrafi zapobiec wystąpieniu wad cewy nerwowej aż o 60%. Poza tym pozwala wydłużyć wiek ciążowy, zapobiegając porodom przedwczesnym. Dzieci mam przyjmujących kwas foliowy mają również większą masę urodzeniową. Jakie pozytywne skutki ma poza tym? Przeczytajcie.   Jeżeli szczególnie cenisz sobie młody wygląd skóry oraz gęste włosy i zdrowe paznokcie – sięgnij po witaminę B7. Ten związek działa cuda.
     
     
 
Witamina B1 – pierwsza odkryta witamina   Witamina A – dla zdrowia oczu i młodej skóry
Tiamina to pierwsza odkryta witamina. Dla Polaków szczególnie ważne jest to, że została wyodrębniona przez naszego rodaka - naukowca Kazimierza Funka.   Witamina A zdumiewa szeregiem swych zastosowań. Zachowuje nasz wzrok w dobrej kondycji, wpływa na moc kości, piękno skóry, odporność i jest przeciwutleniaczem chroniącym organizm przez wolnymi rodnikami a tym samym chroni przed jedną z najgorszych chorób cywilizacyjnych – rakiem. Tym bardziej zaskakujące jest to, że mimo tych wszystkich korzyści , wykazuje również szereg działań szkodliwych. Jakich i dlaczego? Sprawdźcie sami.
     
     
 
Witaminy – podział i rola w życiu człowieka    
„Mamo nie chcę!”. „Jedz, to same witaminy!” Ten mini dialog pamięta każdy z nas. Dla jednego witaminowym koszmarem była cebula, dla innych kapusta, a chyba dla wszystkich zielona, śmierdząca, szpinakowa breja. Dziś jako dorośli mamy pełną świadomość dlaczego powinniśmy odżywiać się zdrowo. Bogactwo witamin pochodzących z naturalnych źródeł, dostarczane wraz z pożywieniem w dobrze zbilansowanej i różnorodnej diecie to jeden z gwarantów pozostania w dobrej formie. Więcej o tym czym są witaminy i czy wywierają na nasz organizm jedynie pozytywne oddziaływanie przeczytacie w naszym artykule.