Produkty zbożowe

Sery

Rodzaje miodów

Orzechy

Warzywa

Owoce

Dodatki do żywności

Wszystko o kiełkach

Nalewki

Zdrowie

Nowości z serwisu

Niemal ¾ jodu w naszym organizmie zlokalizowane jest w tarczycy, pozostała część znajduje się w jajnikach, kościach i krwi. Pierwiastek ten pełni szereg ważnych funkcji, z których szczególne miejsce znajduje regulowanie pracy gruczołu tarczycy. Dlaczego jeszcze prawidłowy poziom tego pierwiastka jest tak istotny dla organizmu człowieka?

Kwas mlekowy to być może jeden z tych dodatków do żywności, które dziś budzą najmniej obaw i kontrowersji. Powodów takiego stanu rzeczy może być co najmniej kilka.

Wśród licznych doniesień o dobroczynnych właściwościach sodu, wapnia, magnezu czy potasu mogłoby się wydawać, że wyłącznie na tych pierwiastkach należy skupić swoją uwagę chcąc zapewnić organizmowi optymalne warunki do funkcjonowania. Naturalnie, nie jest to prawda. Potrzeby ludzkiego ciała nie są tak oczywiste i nieskomplikowane. Dlatego, zwróćmy uwagę na często pomijaną siarkę.

Marynaty, soki owocowe, jogurty, majonezy czy serki topione – to tylko kilka przykładów z długiej listy produktów, do których wytwarzania używa się dodatków do żywności takich jak kwasy i regulatory kwasowości.

Kwas octowy – dodatek do żywności o wieloletniej tradycjiZastosowanie kwasu octowego w przetwórstwie żywności ma wieloletnią tradycję. Do dziś jest to bardzo ważny dodatek do żywności, który stosowany jest nie tylko na skalę przemysłową. Każdy z nas pewnie nie raz używał go w swoim domu.

Szafran jest przyprawą, która ma charakterystyczny smak, ale też kolor, a do tego wysoką cenę. Pomimo tego i tak często gości w kuchniach profesjonalnych kucharzy i jest dodawana do wielu potraw, z którymi wyśmienicie się komponuje. Szafran wykorzystywany jest od wieków nie tylko w kuchni, ale również w celach leczniczych i kosmetycznych. Ile skłonny byłbyś zapłacić za półgramową torebeczkę szafranu?

Substancje wzmacniające smak to chyba najpopularniejsze dodatki do żywności, które zostały dopuszczone do użytku i są uznawane jako bezpieczne dla zdrowia. Jednak, jaka jest prawda na ich temat? Czy te dodatki do żywności są niezastąpione? Praktycznie każdego dnia zjadamy produkty, które zawierają, np. glutaminian sodu albo inny dodatek, który ma poprawić smak. Czy musi tak być? Oczywiście, że nie! Wystarczy, że będziemy dokładnie czytać etykiety i wybierać te produkty, które nie mają żadnych dodatków w postaci E.

Kasza jaglana to prawdziwa gratka dla tych, którzy w jedzeniu szukają czegoś więcej niż tylko sposobu na dostarczenie organizmowi niezbędnych kalorii. Jagły, bo tak czasem się ją nazywa, spełniają ten wymóg w pełni. Z jednej strony są bogate w składniki odżywcze rzadko spotykane w innych produktach. Z drugiej – w historii tego produktu przewijają się i wątki związane kuchnią naszych przodków, i z medycyną chińską.

Babka lancetowata – niepozorna roślina, a jednak wartościowaKiedy widziałam na łące babkę lancetowatą, nie myślałam, że może mieć takie wartościowe znaczenie dla naszego zdrowia. Spotykając ją na swojej drodze, postanowiłam dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Jak się okazuje, znana była już naszym babciom, a nawet wcześniej, gdyż wykorzystywano ją w różnych celach leczniczych i to również w starożytności. Jakich? Dowiesz się z tego artykułu.

Jemy go codziennie i to nawet o tym nie wiedząc, bo przecież nie każdy z nas sprawdza skład produktu na opakowaniu. Chodzi o glutaminian sodu - króla wśród wzmacniaczy smaku. Jednak okazuje się, że nie jest on taki zdrowy, jak nas o tym przekonują. Jego nadmierne spożycie może powodować różnorodne skutki uboczne, w tym otyłość. Dzięki niemu potrawy zyskują lepszy smak, ale czy warto go jeść, jeżeli odpowiada za różne działania uboczne?

Swego czasu bardzo poczytne, amerykańskie czasopismo „Life” (dziś już ukazujące się tylko w Internecie) określiło użycie chloru jako najważniejszy – obok filtracji wody – postęp zdrowia publicznego w ubiegłym stuleciu. Niezaprzeczalnie jego stosowanie poprawiło warunki życia miliardów ludzi na całym świecie. Choć możemy narzekać, że zmienia smak wody, wydziela nieprzyjemny zapach czy wywołuje podrażnienia skórne, pierwiastek ten pełni szereg bardzo ważnych funkcji – również na poziomie wewnętrznego oddziaływania na organizm ludzki.

Fluor – mocne zęby i zdrowe kościNajbardziej reaktywny ze wszystkich pierwiastków. Jego odkrycie i próby wyizolowania prowadziły do narażenia zdrowia i życia wielu naukowców. Kojarzony głównie ze zdrowiem zębów. Mało kto wie, że jego przedawkowanie może wywołać poważne konsekwencje zdrowotne. Jak bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw tego mikroelementu?

Potas – jeden z najważniejszych pierwiastków w organizmie ludzkimDla organizmu to jeden z najważniejszych minerałów. Bierze udział w tak wielu procesach, że zarówno jego nadmiar jak i niedobór może poważnie zachwiać naszym zdrowiem. Ze względu na to, że ciało ludzkie nie posiada umiejętności „magazynowania” potasu i mimo jego niedoboru nerki wydalają go z organizmu konieczne jest zadbanie o właściwą dietę i optymalną ilość tego składnika.

Sód niezbędny do życia jednak wyłącznie w umiarkowanej ilościCzarny charakter wśród pierwiastków. Lekarze radzą nam szukać produktów niskosodowych. Mamy niskosodowe wody, niskosodową sól, wędliny bez konserwantów itp. Przemysł spożywczy z trudem rezygnuje z sodu jako czynnika kluczowego dla smaku i procesów technologicznych jakim poddawana jest żywność. Sód bowiem występuje powszechnie w postaci chlorku sodowego, czyli soli spożywczej. Trudno zrezygnować z walorów smakowych, które dzięki niej znajdujemy w mięsach, serach, ciastach i żywności poddawanej fermentacji. Jak korzystać z dobrodziejstw sodu aby zamiast szkodzić, pozytywnie wpływał na nasz organizm?

Fosfor – prawidłowa struktura i moc kościFosfor to kolejny istotny dla naszego zdrowia pierwiastek. Zdrowe i mocne kości to nie tylko zasługa wapnia, nasz bohater również spełnia w tym procesie istotną funkcję. Gdzie szukać fosforu aby uniknąć jego niedoboru? Przeczytaj.

Na lekcjach chemii i biologii zdobywamy podstawową wiedzę na temat pierwiastków chemicznych i ich zastosowania w przyrodzie. Jednym z nich był fluor, który znajduje m.in. się w wodzie, herbatach i pokarmach pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego, czyli produktach codziennego użytku. Ale czy każdy z nas zdaje sobie sprawę jak poważne niebezpieczeństwo niesie ze sobą nadmiar fluoru w organizmie?

Wapń dla dobra kości, zębów ale nie tylkoOd dziecka rodzice powtarzają nam jak istotne jest picie mleka. Kiedyś mleko lubiane bądź nie, było niezbędnym składnikiem śniadań. Upragnione w postaci kakao i mniej w przypadku zup mlecznych a zwłaszcza legendarnego paskudztwa, którym to większość dzieci określała owsiankę. Dziś wiemy już, że wapń bo o bogactwo tego minerału tu chodzi, pozyskiwać możemy z większej puli produktów, często znacznie zasobniejszych w ten składnik, niż krowi napój. A hasło „pij mleko, będziesz wielki” straciło nieco na aktualności.

Magnez – pomoc w stresie i napięciuJesteśmy społeczeństwem ludzi spiętych. Ba… cały świat opanował stres i związane z nim dolegliwości. Wiele chorób cywilizacyjnych spowodowanych jest właśnie tym czynnikiem. Niestety nie do końca możemy wyeliminować wszelkie stresogenne sytuacje, czasami pozostajemy na nie bez wpływu. Jednak odpowiednią dietą i nastawieniem jesteśmy w stanie przygotować nasz organizm do skuteczniejszego radzenia sobie z problemami dnia codziennego. A dieta wspomagająca przezwyciężanie napięć powinna obfitować w magnez.

Pecorino - włoski ser z mleka owiec„Pecora” to po włosku owca. Stąd już wysnuć można prosty wniosek – pecorino to ser w mleka owczego. I faktycznie. Czy przypomina nasze oscypki? Czy też włoski proces produkcji jest tak daleki od naszego, że sery, mimo, że z jednego surowca, smakują zupełnie odmiennie? Przeczytajcie.

Melisa lekarska – naturalny środek kojący nerwy i łagodzący skutki stresuStres oraz jego konsekwencje fizyczne i psychiczne wywierane na zdrowie człowieka zbierają duże chorobowe żniwo. Począwszy od depresji, poprzez choroby serca i układu pokarmowego aż do nowotworów. Warto więc wspomagać się nie tylko regularnymi ćwiczeniami, zdrową dietą, odpoczynkiem i relaksem ale i doraźnie poprzez naturalne środki działające w konkretnej, trudnej dla nas sytuacji. Od dawna już wiadomo, że melisa lekarska pozytywnie oddziałuje na nasz układ nerwowy wyciszając emocje i niwelując skutki stresu. Korzystajmy więc z jej dobrodziejstw sięgając po aromatyczne napary z tego zioła.

Rokitnik zwyczajny – pomarańczowy cud natury„Starość nie radość, młodość nie wieczność” – pomyślałam z niejaką przykrością szukając kremu przeciwzmarszczkowego do twarzy. A ponieważ staram się być choć trochę bliżej natury i nieco dalej chemii (chemiczne składy kremów przyprawiają mnie o dreszcze, zwłaszcza kiedy wyobrażę sobie, że na twarzy leży mi połowa tablicy Mendelejewa) szukam kremów ciut mniej nią nafaszerowanych. I znalazłam - krem nosi nazwę „Lekki krem rokitnikowy” i powiem Wam, że jest dobry… A sam rokitnik to cud natury, zamknięty w małych pomarańczowych kuleczkach. Koniecznie przeczytajcie!

Pink Lady – jabłka kruche, soczyste i słodkiePink Lady to australijska odmiana jednych z najpopularniejszych na świecie jabłek. Jak wygląda? Jak smakuje? Gdzie rośnie? I czy kupimy ją w Polsce? Odpowiadam poniżej na wszystkie pytania.

Provolone – włoski ser o charakterystycznym kształcie gruszkiCoraz więcej osób kojarzy provolone - smaczny włoski ser z mleka krowiego. W Polsce widziany jest sporadycznie ale w większych miastach raczej nie ma problemu z jego kupnem. Pierwszy raz spróbowałam go na północy Włoch. Nie wiedziałam jaki to gatunek sera, z jakiego mleka został zrobiony itp., stwierdziłam natomiast, że wyrobu o takim kształcie nie wypada nie spróbować.

Witamina K – dla prawidłowego krzepnięcia krwiJesli z niewiadomej przyczyny zdarzają Ci się krwawienia z nosa, postaraj się wzbogacić swoją dietę z zielone warzywa liściaste. Nie żałuj sałaty i szpinaku z dodatkiem brokułu, ogórka, natki pietruszki czy bazylii. Warzywa te zawierają witaminę K a ta doskonale poradzi sobie z krwawiącym nosem.

Witamina E – witamina młodościWitamina E to ulubienica pań pozwalająca zachować ich delikatnej skórze jędrność i świeżość. Błędem płci pięknej jest sięganie po niezwykle drogie preparaty kosmetyczne. Bogactwo witaminy E obecne jest w powszechnie dostępnych produktach. Zapewnią one nie tylko odżywienie od „wewnątrz” ale użyte w formie maseczek, doskonale zadziałają i na zewnętrzną powłokę. Gdzie znaleźć jej najwięcej? Tego dowiesz się z artykułu.

Nowości z serwisu
  • 1
  • 2
  • 3
  • >>

Niemal ¾ jodu w naszym organizmie zlokalizowane jest w tarczycy, pozostała część znajduje się w jajnikach, kościach i krwi. Pierwiastek ten pełni szereg ważnych funkcji, z których szczególne miejsce znajduje regulowanie pracy gruczołu tarczycy. Dlaczego jeszcze prawidłowy poziom tego pierwiastka jest tak istotny dla organizmu człowieka?

czytaj

Kwas mlekowy to być może jeden z tych dodatków do żywności, które dziś budzą najmniej obaw i kontrowersji. Powodów takiego stanu rzeczy może być co najmniej kilka.

czytaj

Wśród licznych doniesień o dobroczynnych właściwościach sodu, wapnia, magnezu czy potasu mogłoby się wydawać, że wyłącznie na tych pierwiastkach należy skupić swoją uwagę chcąc zapewnić organizmowi optymalne warunki do funkcjonowania. Naturalnie, nie jest to prawda. Potrzeby ludzkiego ciała nie są tak oczywiste i nieskomplikowane. Dlatego, zwróćmy uwagę na często pomijaną siarkę.

czytaj

Marynaty, soki owocowe, jogurty, majonezy czy serki topione – to tylko kilka przykładów z długiej listy produktów, do których wytwarzania używa się dodatków do żywności takich jak kwasy i regulatory kwasowości.

czytaj

Kwas octowy – dodatek do żywności o wieloletniej tradycjiZastosowanie kwasu octowego w przetwórstwie żywności ma wieloletnią tradycję. Do dziś jest to bardzo ważny dodatek do żywności, który stosowany jest nie tylko na skalę przemysłową. Każdy z nas pewnie nie raz używał go w swoim domu.

czytaj

Szafran jest przyprawą, która ma charakterystyczny smak, ale też kolor, a do tego wysoką cenę. Pomimo tego i tak często gości w kuchniach profesjonalnych kucharzy i jest dodawana do wielu potraw, z którymi wyśmienicie się komponuje. Szafran wykorzystywany jest od wieków nie tylko w kuchni, ale również w celach leczniczych i kosmetycznych. Ile skłonny byłbyś zapłacić za półgramową torebeczkę szafranu?

czytaj

Substancje wzmacniające smak to chyba najpopularniejsze dodatki do żywności, które zostały dopuszczone do użytku i są uznawane jako bezpieczne dla zdrowia. Jednak, jaka jest prawda na ich temat? Czy te dodatki do żywności są niezastąpione? Praktycznie każdego dnia zjadamy produkty, które zawierają, np. glutaminian sodu albo inny dodatek, który ma poprawić smak. Czy musi tak być? Oczywiście, że nie! Wystarczy, że będziemy dokładnie czytać etykiety i wybierać te produkty, które nie mają żadnych dodatków w postaci E.

czytaj

Kasza jaglana to prawdziwa gratka dla tych, którzy w jedzeniu szukają czegoś więcej niż tylko sposobu na dostarczenie organizmowi niezbędnych kalorii. Jagły, bo tak czasem się ją nazywa, spełniają ten wymóg w pełni. Z jednej strony są bogate w składniki odżywcze rzadko spotykane w innych produktach. Z drugiej – w historii tego produktu przewijają się i wątki związane kuchnią naszych przodków, i z medycyną chińską.

czytaj

Babka lancetowata – niepozorna roślina, a jednak wartościowaKiedy widziałam na łące babkę lancetowatą, nie myślałam, że może mieć takie wartościowe znaczenie dla naszego zdrowia. Spotykając ją na swojej drodze, postanowiłam dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Jak się okazuje, znana była już naszym babciom, a nawet wcześniej, gdyż wykorzystywano ją w różnych celach leczniczych i to również w starożytności. Jakich? Dowiesz się z tego artykułu.

czytaj

Jemy go codziennie i to nawet o tym nie wiedząc, bo przecież nie każdy z nas sprawdza skład produktu na opakowaniu. Chodzi o glutaminian sodu - króla wśród wzmacniaczy smaku. Jednak okazuje się, że nie jest on taki zdrowy, jak nas o tym przekonują. Jego nadmierne spożycie może powodować różnorodne skutki uboczne, w tym otyłość. Dzięki niemu potrawy zyskują lepszy smak, ale czy warto go jeść, jeżeli odpowiada za różne działania uboczne?

czytaj