Produkty zbożowe

Sery

Rodzaje miodów

Orzechy

Warzywa

Owoce

Dodatki do żywności

Wszystko o kiełkach

Nalewki

Zdrowie

Nowości z serwisu

Chyba każdy zna leszczynę pospolitą, a szczególnie jej smaczne i zdrowe orzechy laskowe? Jednak nie każdy wie, że cenne dla zdrowia właściwości mają nie tylko orzechy, ale również sama leszczyna. Na szeroką skalę wykorzystuje się jej owoce, czyli orzechy, ale wartościowe są także jej liście, kora oraz bazie. Przekonaj się więc, w czym może Ci pomóc leszczyna pospolita. Poznaj jej cenne właściwości i zastosowanie lecznicze.

Koniczyna łąkowa to roślina, którą prawdopodobnie zna każdy. Najczęściej spotykam ją, spacerując po łące i właśnie jej bogata dostępność skłoniła mnie do sprawdzenia, jakie ma właściwości i zastosowanie. Koniczyna łąkowa znana też pod nazwą koniczyna czerwona jest bardzo cennym źródłem składników odżywczych, które korzystnie wpływają na zdrowie. Można z niej przygotować różne napary i nalewki, ale też znalazła inne zastosowanie. Sprawdź, jakie!

Pewnego dnia miałam ochotę na napój gazowany. Wzięłam pierwszy lepszy z półki w sklepie, ale gdy w domu zobaczyłam jego skład, to wylałam wszystko do zlewu. Jednym z jego składników był właśnie E211, czyli benzoesan sodu. Dlatego postanowiłam sprawdzić, czym tak naprawdę jest ten dodatek do żywności. Jedni uważają, że jest bezpieczny, a inni, że nie, więc jaka jest prawda? Czy warto kupować napoje i inne produkty z benzoesanem sodu? Czy nie lepiej wypić niegazowaną wodę mineralną, np. z dodatkiem plasterka cytryny?

Wiele osób zachwyca się rozmiarami pomelo, a zapomina o jego właściwościach, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Jest idealny dla osób, które poszukują czegoś pomiędzy słodką pomarańczą a goryczą grejpfruta. Warto też poznać jego właściwości odżywcze i sprawdzić, skąd w ogóle przywędrował do Europy. To nie tylko największy owoc wśród cytrusów, ale również olbrzymie bogactwo w witaminę C oraz inne składniki odżywcze.

Arbuz to owoc, który głównie kojarzy mi się z latem i upałami, przez swój orzeźwiający smak. To wszystko dzięki temu, że nie tylko dobrze smakuje, ale również zawiera wiele wody, przez co doskonale nawadnia i orzeźwia organizm. Jednak nie jest to jego jedyna właściwość, dlatego sprawdź, czym jeszcze może Cię zaskoczyć. Arbuz jest też pyszny, soczysty i ma głęboko czerwony kolor, a dostępny jest i popularny na całym świecie. Docenić go warto nie tylko za jego smak, ale również za bogactwo witamin i minerałów.

Pieprz kajeński jest przyprawą, która dodawana jest do wielu różnorodnych potraw, a szczególnie do tych orientalnych. Poza kuchnią znalazł również inne zastosowanie, ponieważ wykazuje wiele cennych właściwości leczniczych. Dodatkowo zawiera dużą ilość kapsaicyny, która korzystnie wpływa na przemianę materii, a poprzez to wspomaga odchudzanie. Ten pieprz wypróbowałam również i ja, więc z pewnością mogę Ci go polecić. Dlatego też zainteresowałam się jego składnikami odżywczymi oraz właściwościami i postanowiłam sprawdzić, dlaczego jest taki dobry dla zdrowia.

O wyborze produktu przez nas głównie decyduje jego wygląd, aromat i tekstura. Czy zjadłbyś produkt, który w ogóle nie miałby żadnego zapachu? To byłoby na pewno ciekawe doświadczenie, dlatego warto zwrócić uwagę na substancje zapachowe dodawane do żywności, którą kupujesz każdego dnia. Można wyróżnić aromaty naturalne oraz identyczne z naturalnymi. Czy jedne i drugie są zdrowe? Producenci dodają wielu aromatów do swoich produktów, aby tylko zdecydować się na zakup ich produktu, ale czy takie wzbogacanie żywności substancjami zapachowymi jest bezpieczne?

Mniejsze ryzyko infekcji, spowolnienie procesów starzenia się, szybsza regeneracja skóry, poprawa płodności a nawet wpływ na szybszy wzrost u dzieci - to tylko nieliczne z właściwości cynku, mikroelementu, który choć występuje w nikłych ilościach, pełni ogromny wachlarz istotnych funkcji w naszym organizmie. Dlaczego powinniśmy dbać o jego prawidłową zawartość w organizmie? Koniecznie przeczytaj.

Już wieki temu ludzkość poszukiwała różnych sposobów na przechowywanie żywności oraz przedłużenie jej trwałości, co miałoby zapobiec przed jej zepsuciem w wyniku działania bakterii, drożdży czy pleśni. Najpierw przekonano się, że skuteczna jest metoda suszenia, wędzenia oraz pieczenia. Jednak dzisiaj w tym celu stosuje się zupełnie inne metody, takie jak: kandyzowanie, sterylizacja, liofilizacja, a przede wszystkim jest to stosowanie substancji konserwujących. Czy można się obejść bez substancji konserwujących?

Niemal ¾ jodu w naszym organizmie zlokalizowane jest w tarczycy, pozostała część znajduje się w jajnikach, kościach i krwi. Pierwiastek ten pełni szereg ważnych funkcji, z których szczególne miejsce znajduje regulowanie pracy gruczołu tarczycy. Dlaczego jeszcze prawidłowy poziom tego pierwiastka jest tak istotny dla organizmu człowieka?

Kwas mlekowy to być może jeden z tych dodatków do żywności, które dziś budzą najmniej obaw i kontrowersji. Powodów takiego stanu rzeczy może być co najmniej kilka.

Wśród licznych doniesień o dobroczynnych właściwościach sodu, wapnia, magnezu czy potasu mogłoby się wydawać, że wyłącznie na tych pierwiastkach należy skupić swoją uwagę chcąc zapewnić organizmowi optymalne warunki do funkcjonowania. Naturalnie, nie jest to prawda. Potrzeby ludzkiego ciała nie są tak oczywiste i nieskomplikowane. Dlatego, zwróćmy uwagę na często pomijaną siarkę.

Marynaty, soki owocowe, jogurty, majonezy czy serki topione – to tylko kilka przykładów z długiej listy produktów, do których wytwarzania używa się dodatków do żywności takich jak kwasy i regulatory kwasowości.

Kwas octowy – dodatek do żywności o wieloletniej tradycjiZastosowanie kwasu octowego w przetwórstwie żywności ma wieloletnią tradycję. Do dziś jest to bardzo ważny dodatek do żywności, który stosowany jest nie tylko na skalę przemysłową. Każdy z nas pewnie nie raz używał go w swoim domu.

Szafran jest przyprawą, która ma charakterystyczny smak, ale też kolor, a do tego wysoką cenę. Pomimo tego i tak często gości w kuchniach profesjonalnych kucharzy i jest dodawana do wielu potraw, z którymi wyśmienicie się komponuje. Szafran wykorzystywany jest od wieków nie tylko w kuchni, ale również w celach leczniczych i kosmetycznych. Ile skłonny byłbyś zapłacić za półgramową torebeczkę szafranu?

Substancje wzmacniające smak to chyba najpopularniejsze dodatki do żywności, które zostały dopuszczone do użytku i są uznawane jako bezpieczne dla zdrowia. Jednak, jaka jest prawda na ich temat? Czy te dodatki do żywności są niezastąpione? Praktycznie każdego dnia zjadamy produkty, które zawierają, np. glutaminian sodu albo inny dodatek, który ma poprawić smak. Czy musi tak być? Oczywiście, że nie! Wystarczy, że będziemy dokładnie czytać etykiety i wybierać te produkty, które nie mają żadnych dodatków w postaci E.

Kasza jaglana to prawdziwa gratka dla tych, którzy w jedzeniu szukają czegoś więcej niż tylko sposobu na dostarczenie organizmowi niezbędnych kalorii. Jagły, bo tak czasem się ją nazywa, spełniają ten wymóg w pełni. Z jednej strony są bogate w składniki odżywcze rzadko spotykane w innych produktach. Z drugiej – w historii tego produktu przewijają się i wątki związane kuchnią naszych przodków, i z medycyną chińską.

Babka lancetowata – niepozorna roślina, a jednak wartościowaKiedy widziałam na łące babkę lancetowatą, nie myślałam, że może mieć takie wartościowe znaczenie dla naszego zdrowia. Spotykając ją na swojej drodze, postanowiłam dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Jak się okazuje, znana była już naszym babciom, a nawet wcześniej, gdyż wykorzystywano ją w różnych celach leczniczych i to również w starożytności. Jakich? Dowiesz się z tego artykułu.

Jemy go codziennie i to nawet o tym nie wiedząc, bo przecież nie każdy z nas sprawdza skład produktu na opakowaniu. Chodzi o glutaminian sodu - króla wśród wzmacniaczy smaku. Jednak okazuje się, że nie jest on taki zdrowy, jak nas o tym przekonują. Jego nadmierne spożycie może powodować różnorodne skutki uboczne, w tym otyłość. Dzięki niemu potrawy zyskują lepszy smak, ale czy warto go jeść, jeżeli odpowiada za różne działania uboczne?

Swego czasu bardzo poczytne, amerykańskie czasopismo „Life” (dziś już ukazujące się tylko w Internecie) określiło użycie chloru jako najważniejszy – obok filtracji wody – postęp zdrowia publicznego w ubiegłym stuleciu. Niezaprzeczalnie jego stosowanie poprawiło warunki życia miliardów ludzi na całym świecie. Choć możemy narzekać, że zmienia smak wody, wydziela nieprzyjemny zapach czy wywołuje podrażnienia skórne, pierwiastek ten pełni szereg bardzo ważnych funkcji – również na poziomie wewnętrznego oddziaływania na organizm ludzki.

Fluor – mocne zęby i zdrowe kościNajbardziej reaktywny ze wszystkich pierwiastków. Jego odkrycie i próby wyizolowania prowadziły do narażenia zdrowia i życia wielu naukowców. Kojarzony głównie ze zdrowiem zębów. Mało kto wie, że jego przedawkowanie może wywołać poważne konsekwencje zdrowotne. Jak bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw tego mikroelementu?

Potas – jeden z najważniejszych pierwiastków w organizmie ludzkimDla organizmu to jeden z najważniejszych minerałów. Bierze udział w tak wielu procesach, że zarówno jego nadmiar jak i niedobór może poważnie zachwiać naszym zdrowiem. Ze względu na to, że ciało ludzkie nie posiada umiejętności „magazynowania” potasu i mimo jego niedoboru nerki wydalają go z organizmu konieczne jest zadbanie o właściwą dietę i optymalną ilość tego składnika.

Sód niezbędny do życia jednak wyłącznie w umiarkowanej ilościCzarny charakter wśród pierwiastków. Lekarze radzą nam szukać produktów niskosodowych. Mamy niskosodowe wody, niskosodową sól, wędliny bez konserwantów itp. Przemysł spożywczy z trudem rezygnuje z sodu jako czynnika kluczowego dla smaku i procesów technologicznych jakim poddawana jest żywność. Sód bowiem występuje powszechnie w postaci chlorku sodowego, czyli soli spożywczej. Trudno zrezygnować z walorów smakowych, które dzięki niej znajdujemy w mięsach, serach, ciastach i żywności poddawanej fermentacji. Jak korzystać z dobrodziejstw sodu aby zamiast szkodzić, pozytywnie wpływał na nasz organizm?

Fosfor – prawidłowa struktura i moc kościFosfor to kolejny istotny dla naszego zdrowia pierwiastek. Zdrowe i mocne kości to nie tylko zasługa wapnia, nasz bohater również spełnia w tym procesie istotną funkcję. Gdzie szukać fosforu aby uniknąć jego niedoboru? Przeczytaj.

Na lekcjach chemii i biologii zdobywamy podstawową wiedzę na temat pierwiastków chemicznych i ich zastosowania w przyrodzie. Jednym z nich był fluor, który znajduje m.in. się w wodzie, herbatach i pokarmach pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego, czyli produktach codziennego użytku. Ale czy każdy z nas zdaje sobie sprawę jak poważne niebezpieczeństwo niesie ze sobą nadmiar fluoru w organizmie?

Nowości z serwisu
  • 1
  • 2
  • 3
  • >>

Chyba każdy zna leszczynę pospolitą, a szczególnie jej smaczne i zdrowe orzechy laskowe? Jednak nie każdy wie, że cenne dla zdrowia właściwości mają nie tylko orzechy, ale również sama leszczyna. Na szeroką skalę wykorzystuje się jej owoce, czyli orzechy, ale wartościowe są także jej liście, kora oraz bazie. Przekonaj się więc, w czym może Ci pomóc leszczyna pospolita. Poznaj jej cenne właściwości i zastosowanie lecznicze.

czytaj

Koniczyna łąkowa to roślina, którą prawdopodobnie zna każdy. Najczęściej spotykam ją, spacerując po łące i właśnie jej bogata dostępność skłoniła mnie do sprawdzenia, jakie ma właściwości i zastosowanie. Koniczyna łąkowa znana też pod nazwą koniczyna czerwona jest bardzo cennym źródłem składników odżywczych, które korzystnie wpływają na zdrowie. Można z niej przygotować różne napary i nalewki, ale też znalazła inne zastosowanie. Sprawdź, jakie!

czytaj

Pewnego dnia miałam ochotę na napój gazowany. Wzięłam pierwszy lepszy z półki w sklepie, ale gdy w domu zobaczyłam jego skład, to wylałam wszystko do zlewu. Jednym z jego składników był właśnie E211, czyli benzoesan sodu. Dlatego postanowiłam sprawdzić, czym tak naprawdę jest ten dodatek do żywności. Jedni uważają, że jest bezpieczny, a inni, że nie, więc jaka jest prawda? Czy warto kupować napoje i inne produkty z benzoesanem sodu? Czy nie lepiej wypić niegazowaną wodę mineralną, np. z dodatkiem plasterka cytryny?

czytaj

Wiele osób zachwyca się rozmiarami pomelo, a zapomina o jego właściwościach, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Jest idealny dla osób, które poszukują czegoś pomiędzy słodką pomarańczą a goryczą grejpfruta. Warto też poznać jego właściwości odżywcze i sprawdzić, skąd w ogóle przywędrował do Europy. To nie tylko największy owoc wśród cytrusów, ale również olbrzymie bogactwo w witaminę C oraz inne składniki odżywcze.

czytaj

Arbuz to owoc, który głównie kojarzy mi się z latem i upałami, przez swój orzeźwiający smak. To wszystko dzięki temu, że nie tylko dobrze smakuje, ale również zawiera wiele wody, przez co doskonale nawadnia i orzeźwia organizm. Jednak nie jest to jego jedyna właściwość, dlatego sprawdź, czym jeszcze może Cię zaskoczyć. Arbuz jest też pyszny, soczysty i ma głęboko czerwony kolor, a dostępny jest i popularny na całym świecie. Docenić go warto nie tylko za jego smak, ale również za bogactwo witamin i minerałów.

czytaj

Pieprz kajeński jest przyprawą, która dodawana jest do wielu różnorodnych potraw, a szczególnie do tych orientalnych. Poza kuchnią znalazł również inne zastosowanie, ponieważ wykazuje wiele cennych właściwości leczniczych. Dodatkowo zawiera dużą ilość kapsaicyny, która korzystnie wpływa na przemianę materii, a poprzez to wspomaga odchudzanie. Ten pieprz wypróbowałam również i ja, więc z pewnością mogę Ci go polecić. Dlatego też zainteresowałam się jego składnikami odżywczymi oraz właściwościami i postanowiłam sprawdzić, dlaczego jest taki dobry dla zdrowia.

czytaj

O wyborze produktu przez nas głównie decyduje jego wygląd, aromat i tekstura. Czy zjadłbyś produkt, który w ogóle nie miałby żadnego zapachu? To byłoby na pewno ciekawe doświadczenie, dlatego warto zwrócić uwagę na substancje zapachowe dodawane do żywności, którą kupujesz każdego dnia. Można wyróżnić aromaty naturalne oraz identyczne z naturalnymi. Czy jedne i drugie są zdrowe? Producenci dodają wielu aromatów do swoich produktów, aby tylko zdecydować się na zakup ich produktu, ale czy takie wzbogacanie żywności substancjami zapachowymi jest bezpieczne?

czytaj

Mniejsze ryzyko infekcji, spowolnienie procesów starzenia się, szybsza regeneracja skóry, poprawa płodności a nawet wpływ na szybszy wzrost u dzieci - to tylko nieliczne z właściwości cynku, mikroelementu, który choć występuje w nikłych ilościach, pełni ogromny wachlarz istotnych funkcji w naszym organizmie. Dlaczego powinniśmy dbać o jego prawidłową zawartość w organizmie? Koniecznie przeczytaj.

czytaj

Już wieki temu ludzkość poszukiwała różnych sposobów na przechowywanie żywności oraz przedłużenie jej trwałości, co miałoby zapobiec przed jej zepsuciem w wyniku działania bakterii, drożdży czy pleśni. Najpierw przekonano się, że skuteczna jest metoda suszenia, wędzenia oraz pieczenia. Jednak dzisiaj w tym celu stosuje się zupełnie inne metody, takie jak: kandyzowanie, sterylizacja, liofilizacja, a przede wszystkim jest to stosowanie substancji konserwujących. Czy można się obejść bez substancji konserwujących?

czytaj

Niemal ¾ jodu w naszym organizmie zlokalizowane jest w tarczycy, pozostała część znajduje się w jajnikach, kościach i krwi. Pierwiastek ten pełni szereg ważnych funkcji, z których szczególne miejsce znajduje regulowanie pracy gruczołu tarczycy. Dlaczego jeszcze prawidłowy poziom tego pierwiastka jest tak istotny dla organizmu człowieka?

czytaj