Produkty zbożowe

Sery

Rodzaje miodów

Orzechy

Warzywa

Owoce

Dodatki do żywności

Wszystko o kiełkach

Nalewki

Zdrowie

Nowości z serwisu

Czarnuszka – królowa wśród ziół, która pomaga na wszystko z wyjątkiem śmierciCzarnuszka siewna z języka łacińskiego Nigella sativa nazywana jest również czarnym kminkiem, a jest to mała roślinka, która posiada ziarenka o bardzo dużej mocy. Przeprowadzono ponad 700 badań, które wykazały drogocenne właściwości czarnuszki. Roślina ta ma wiele właściwości leczniczych, ale też znalazła zastosowanie w kosmetyce, jak i w kuchni, gdzie doskonale może zastąpić pieprz. Czy warto ją stosować? Okazuje się, że tak. Ja już rozglądam się za dobrym olejem z czarnuszki, a Wy?

Wielu z nas słyszało pewnie nie raz o „koralach z polnej jarzębiny”. Niektórzy być może nawet sami je robili... A czy wiecie, że owoce jarząbu pospolitego można wykorzystywać również do nieco bardziej przyziemnych celów? Świetnie nadają się na przykład na dżem lub ketchup.

Nareszcie lato, a wraz z nim możliwość kupienia świeżej fasolki szparagowej. Najbardziej lubię ugotowaną fasolkę szparagową ze smażoną bułką tartą. A Ty? Jaki jest Twój sposób na fasolkę szparagową? Jest nie tylko dobra, ale też posiada wiele cennych składników i właściwości leczniczych. Czy wiedziałeś, że fasolka ma tylko 31 kcal na 100 g, a do tego zawiera substancje o działaniu antyoksydacyjnym. Jest też cennym źródeł wielu witamin i składników mineralnych. Dlatego postanowiłam sprawdzić, jakie ma jeszcze właściwości i dlaczego warto ją jeść?

Zastosowanie ziół w medycynie: historia i współczesnośćGdyby nie rośliny lecznicze, nie mielibyśmy wielu substancji stosownych powszechnie we współczesnej medycynie. Ta wiedza sprawia, że ziołolecznictwo i nowoczesna nauka coraz częściej łączą siły w walce z wieloma chorobami. Nie wolno też zapominać o zastosowaniu ziół w kuchnii i kosmetologii.

Choć był taki okres, w którym kwas cytrynowy miał czarny PR, dziś jego zastosowanie w przemyśle spożywczym – jako dodatku do żywności E330 – nie budzi już kontrowersji. Substancję tę znajdziemy w składzie napojów, galaretek, musztard i wielu innych produktów.

Kwas jabłkowy to substancja, której nazwa jednoznacznie kojarzy się z popularnymi owocami – i słusznie. To jednak zaledwie niewielka część tego, co warto o niej wiedzieć.

Regulator kwasowości, konserwant i przeciwutleniacz – to najczęstsze funkcje, jakie w przemyśle spożywczym pełni kwas fumarowy, czyli dodatek E297. Znać go powinni również ci, którzy stosowali suplementy diety na kaca.

Chyba każdy zna leszczynę pospolitą, a szczególnie jej smaczne i zdrowe orzechy laskowe? Jednak nie każdy wie, że cenne dla zdrowia właściwości mają nie tylko orzechy, ale również sama leszczyna. Na szeroką skalę wykorzystuje się jej owoce, czyli orzechy, ale wartościowe są także jej liście, kora oraz bazie. Przekonaj się więc, w czym może Ci pomóc leszczyna pospolita. Poznaj jej cenne właściwości i zastosowanie lecznicze.

Koniczyna łąkowa to roślina, którą prawdopodobnie zna każdy. Najczęściej spotykam ją, spacerując po łące i właśnie jej bogata dostępność skłoniła mnie do sprawdzenia, jakie ma właściwości i zastosowanie. Koniczyna łąkowa znana też pod nazwą koniczyna czerwona jest bardzo cennym źródłem składników odżywczych, które korzystnie wpływają na zdrowie. Można z niej przygotować różne napary i nalewki, ale też znalazła inne zastosowanie. Sprawdź, jakie!

Pewnego dnia miałam ochotę na napój gazowany. Wzięłam pierwszy lepszy z półki w sklepie, ale gdy w domu zobaczyłam jego skład, to wylałam wszystko do zlewu. Jednym z jego składników był właśnie E211, czyli benzoesan sodu. Dlatego postanowiłam sprawdzić, czym tak naprawdę jest ten dodatek do żywności. Jedni uważają, że jest bezpieczny, a inni, że nie, więc jaka jest prawda? Czy warto kupować napoje i inne produkty z benzoesanem sodu? Czy nie lepiej wypić niegazowaną wodę mineralną, np. z dodatkiem plasterka cytryny?

Wiele osób zachwyca się rozmiarami pomelo, a zapomina o jego właściwościach, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Jest idealny dla osób, które poszukują czegoś pomiędzy słodką pomarańczą a goryczą grejpfruta. Warto też poznać jego właściwości odżywcze i sprawdzić, skąd w ogóle przywędrował do Europy. To nie tylko największy owoc wśród cytrusów, ale również olbrzymie bogactwo w witaminę C oraz inne składniki odżywcze.

Arbuz to owoc, który głównie kojarzy mi się z latem i upałami, przez swój orzeźwiający smak. To wszystko dzięki temu, że nie tylko dobrze smakuje, ale również zawiera wiele wody, przez co doskonale nawadnia i orzeźwia organizm. Jednak nie jest to jego jedyna właściwość, dlatego sprawdź, czym jeszcze może Cię zaskoczyć. Arbuz jest też pyszny, soczysty i ma głęboko czerwony kolor, a dostępny jest i popularny na całym świecie. Docenić go warto nie tylko za jego smak, ale również za bogactwo witamin i minerałów.

Pieprz kajeński jest przyprawą, która dodawana jest do wielu różnorodnych potraw, a szczególnie do tych orientalnych. Poza kuchnią znalazł również inne zastosowanie, ponieważ wykazuje wiele cennych właściwości leczniczych. Dodatkowo zawiera dużą ilość kapsaicyny, która korzystnie wpływa na przemianę materii, a poprzez to wspomaga odchudzanie. Ten pieprz wypróbowałam również i ja, więc z pewnością mogę Ci go polecić. Dlatego też zainteresowałam się jego składnikami odżywczymi oraz właściwościami i postanowiłam sprawdzić, dlaczego jest taki dobry dla zdrowia.

O wyborze produktu przez nas głównie decyduje jego wygląd, aromat i tekstura. Czy zjadłbyś produkt, który w ogóle nie miałby żadnego zapachu? To byłoby na pewno ciekawe doświadczenie, dlatego warto zwrócić uwagę na substancje zapachowe dodawane do żywności, którą kupujesz każdego dnia. Można wyróżnić aromaty naturalne oraz identyczne z naturalnymi. Czy jedne i drugie są zdrowe? Producenci dodają wielu aromatów do swoich produktów, aby tylko zdecydować się na zakup ich produktu, ale czy takie wzbogacanie żywności substancjami zapachowymi jest bezpieczne?

Mniejsze ryzyko infekcji, spowolnienie procesów starzenia się, szybsza regeneracja skóry, poprawa płodności a nawet wpływ na szybszy wzrost u dzieci - to tylko nieliczne z właściwości cynku, mikroelementu, który choć występuje w nikłych ilościach, pełni ogromny wachlarz istotnych funkcji w naszym organizmie. Dlaczego powinniśmy dbać o jego prawidłową zawartość w organizmie? Koniecznie przeczytaj.

Już wieki temu ludzkość poszukiwała różnych sposobów na przechowywanie żywności oraz przedłużenie jej trwałości, co miałoby zapobiec przed jej zepsuciem w wyniku działania bakterii, drożdży czy pleśni. Najpierw przekonano się, że skuteczna jest metoda suszenia, wędzenia oraz pieczenia. Jednak dzisiaj w tym celu stosuje się zupełnie inne metody, takie jak: kandyzowanie, sterylizacja, liofilizacja, a przede wszystkim jest to stosowanie substancji konserwujących. Czy można się obejść bez substancji konserwujących?

Niemal ¾ jodu w naszym organizmie zlokalizowane jest w tarczycy, pozostała część znajduje się w jajnikach, kościach i krwi. Pierwiastek ten pełni szereg ważnych funkcji, z których szczególne miejsce znajduje regulowanie pracy gruczołu tarczycy. Dlaczego jeszcze prawidłowy poziom tego pierwiastka jest tak istotny dla organizmu człowieka?

Kwas mlekowy to być może jeden z tych dodatków do żywności, które dziś budzą najmniej obaw i kontrowersji. Powodów takiego stanu rzeczy może być co najmniej kilka.

Wśród licznych doniesień o dobroczynnych właściwościach sodu, wapnia, magnezu czy potasu mogłoby się wydawać, że wyłącznie na tych pierwiastkach należy skupić swoją uwagę chcąc zapewnić organizmowi optymalne warunki do funkcjonowania. Naturalnie, nie jest to prawda. Potrzeby ludzkiego ciała nie są tak oczywiste i nieskomplikowane. Dlatego, zwróćmy uwagę na często pomijaną siarkę.

Marynaty, soki owocowe, jogurty, majonezy czy serki topione – to tylko kilka przykładów z długiej listy produktów, do których wytwarzania używa się dodatków do żywności takich jak kwasy i regulatory kwasowości.

Kwas octowy – dodatek do żywności o wieloletniej tradycjiZastosowanie kwasu octowego w przetwórstwie żywności ma wieloletnią tradycję. Do dziś jest to bardzo ważny dodatek do żywności, który stosowany jest nie tylko na skalę przemysłową. Każdy z nas pewnie nie raz używał go w swoim domu.

Szafran jest przyprawą, która ma charakterystyczny smak, ale też kolor, a do tego wysoką cenę. Pomimo tego i tak często gości w kuchniach profesjonalnych kucharzy i jest dodawana do wielu potraw, z którymi wyśmienicie się komponuje. Szafran wykorzystywany jest od wieków nie tylko w kuchni, ale również w celach leczniczych i kosmetycznych. Ile skłonny byłbyś zapłacić za półgramową torebeczkę szafranu?

Substancje wzmacniające smak to chyba najpopularniejsze dodatki do żywności, które zostały dopuszczone do użytku i są uznawane jako bezpieczne dla zdrowia. Jednak, jaka jest prawda na ich temat? Czy te dodatki do żywności są niezastąpione? Praktycznie każdego dnia zjadamy produkty, które zawierają, np. glutaminian sodu albo inny dodatek, który ma poprawić smak. Czy musi tak być? Oczywiście, że nie! Wystarczy, że będziemy dokładnie czytać etykiety i wybierać te produkty, które nie mają żadnych dodatków w postaci E.

Kasza jaglana to prawdziwa gratka dla tych, którzy w jedzeniu szukają czegoś więcej niż tylko sposobu na dostarczenie organizmowi niezbędnych kalorii. Jagły, bo tak czasem się ją nazywa, spełniają ten wymóg w pełni. Z jednej strony są bogate w składniki odżywcze rzadko spotykane w innych produktach. Z drugiej – w historii tego produktu przewijają się i wątki związane kuchnią naszych przodków, i z medycyną chińską.

Babka lancetowata – niepozorna roślina, a jednak wartościowaKiedy widziałam na łące babkę lancetowatą, nie myślałam, że może mieć takie wartościowe znaczenie dla naszego zdrowia. Spotykając ją na swojej drodze, postanowiłam dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Jak się okazuje, znana była już naszym babciom, a nawet wcześniej, gdyż wykorzystywano ją w różnych celach leczniczych i to również w starożytności. Jakich? Dowiesz się z tego artykułu.

Nowości z serwisu
  • 1
  • 2
  • 3
  • >>

Czarnuszka – królowa wśród ziół, która pomaga na wszystko z wyjątkiem śmierciCzarnuszka siewna z języka łacińskiego Nigella sativa nazywana jest również czarnym kminkiem, a jest to mała roślinka, która posiada ziarenka o bardzo dużej mocy. Przeprowadzono ponad 700 badań, które wykazały drogocenne właściwości czarnuszki. Roślina ta ma wiele właściwości leczniczych, ale też znalazła zastosowanie w kosmetyce, jak i w kuchni, gdzie doskonale może zastąpić pieprz. Czy warto ją stosować? Okazuje się, że tak. Ja już rozglądam się za dobrym olejem z czarnuszki, a Wy?

czytaj

Wielu z nas słyszało pewnie nie raz o „koralach z polnej jarzębiny”. Niektórzy być może nawet sami je robili... A czy wiecie, że owoce jarząbu pospolitego można wykorzystywać również do nieco bardziej przyziemnych celów? Świetnie nadają się na przykład na dżem lub ketchup.

czytaj

Nareszcie lato, a wraz z nim możliwość kupienia świeżej fasolki szparagowej. Najbardziej lubię ugotowaną fasolkę szparagową ze smażoną bułką tartą. A Ty? Jaki jest Twój sposób na fasolkę szparagową? Jest nie tylko dobra, ale też posiada wiele cennych składników i właściwości leczniczych. Czy wiedziałeś, że fasolka ma tylko 31 kcal na 100 g, a do tego zawiera substancje o działaniu antyoksydacyjnym. Jest też cennym źródeł wielu witamin i składników mineralnych. Dlatego postanowiłam sprawdzić, jakie ma jeszcze właściwości i dlaczego warto ją jeść?

czytaj

Zastosowanie ziół w medycynie: historia i współczesnośćGdyby nie rośliny lecznicze, nie mielibyśmy wielu substancji stosownych powszechnie we współczesnej medycynie. Ta wiedza sprawia, że ziołolecznictwo i nowoczesna nauka coraz częściej łączą siły w walce z wieloma chorobami. Nie wolno też zapominać o zastosowaniu ziół w kuchnii i kosmetologii.

czytaj

Choć był taki okres, w którym kwas cytrynowy miał czarny PR, dziś jego zastosowanie w przemyśle spożywczym – jako dodatku do żywności E330 – nie budzi już kontrowersji. Substancję tę znajdziemy w składzie napojów, galaretek, musztard i wielu innych produktów.

czytaj

Kwas jabłkowy to substancja, której nazwa jednoznacznie kojarzy się z popularnymi owocami – i słusznie. To jednak zaledwie niewielka część tego, co warto o niej wiedzieć.

czytaj

Regulator kwasowości, konserwant i przeciwutleniacz – to najczęstsze funkcje, jakie w przemyśle spożywczym pełni kwas fumarowy, czyli dodatek E297. Znać go powinni również ci, którzy stosowali suplementy diety na kaca.

czytaj

Chyba każdy zna leszczynę pospolitą, a szczególnie jej smaczne i zdrowe orzechy laskowe? Jednak nie każdy wie, że cenne dla zdrowia właściwości mają nie tylko orzechy, ale również sama leszczyna. Na szeroką skalę wykorzystuje się jej owoce, czyli orzechy, ale wartościowe są także jej liście, kora oraz bazie. Przekonaj się więc, w czym może Ci pomóc leszczyna pospolita. Poznaj jej cenne właściwości i zastosowanie lecznicze.

czytaj

Koniczyna łąkowa to roślina, którą prawdopodobnie zna każdy. Najczęściej spotykam ją, spacerując po łące i właśnie jej bogata dostępność skłoniła mnie do sprawdzenia, jakie ma właściwości i zastosowanie. Koniczyna łąkowa znana też pod nazwą koniczyna czerwona jest bardzo cennym źródłem składników odżywczych, które korzystnie wpływają na zdrowie. Można z niej przygotować różne napary i nalewki, ale też znalazła inne zastosowanie. Sprawdź, jakie!

czytaj

Pewnego dnia miałam ochotę na napój gazowany. Wzięłam pierwszy lepszy z półki w sklepie, ale gdy w domu zobaczyłam jego skład, to wylałam wszystko do zlewu. Jednym z jego składników był właśnie E211, czyli benzoesan sodu. Dlatego postanowiłam sprawdzić, czym tak naprawdę jest ten dodatek do żywności. Jedni uważają, że jest bezpieczny, a inni, że nie, więc jaka jest prawda? Czy warto kupować napoje i inne produkty z benzoesanem sodu? Czy nie lepiej wypić niegazowaną wodę mineralną, np. z dodatkiem plasterka cytryny?

czytaj